• Nikki

Dit is waarom diëten niet werkt (en wat je beter kan doen)

Nu de zon schijnt en de zomer weer in aantocht is, wagen veel mensen zich eraan: een nieuwe dieetpoging. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van alle Nederlanders op dieet is of dit overweegt. Een dieet wordt vaak ook gezien als dé oplossing wanneer we graag wat kilo's kwijt willen of lekkerder in ons vel willen komen; maar is dat ook zo?


Het geheim achter de verschillende dieetmethodes

Maar vaak werkt een dieet, toch? Klopt. Relatief veel mensen weten, vooral in de beginfase, resultaat te behalen wanneer ze een dieet volgen. Dit heeft te maken met het gemeenschappelijk goed dat alle diëten hebben: ze hanteren een calorietekort.


Hoe dat calorietekort ontstaat, verschilt per dieet. Het ene dieet schrapt een voedingsgroep (zoals koolhydraten), het andere dieet stuurt aan op kleine(re) porties en minder eetmomenten en weer een ander dieet verklaart haar succes door de geheime formule achter shakes, repen en pillen. Zo lang het calorietekort maar groot genoeg is, zal jij gewicht verliezen. Easy peasy.


Diëten in de praktijk

Zo'n eerste periode van een dieet levert vaak snel resultaat, wat verbluffend en motiverend werkt: je wilt meer! Dat snelle resultaat is te verklaren door de vaak toch wel extreme verandering waarop je lichaam logischerwijs reageert. Toch is ons lichaam ook in staat zich aan te passen aan veranderingen, waardoor er een moment komt waarop resultaat langzaam begint af te nemen.


Met het afnemen van resultaat zal waarschijnlijk ook de flinke dosis motivatie waarmee je begon afnemen. Daar waar het je in het begin nog lukte je aan alle nieuwe regeltjes te houden, merk je dat je het moeilijk krijgt. Je verzwakt en gooit misschien zelfs al sneller dan je had gewild de handdoek in de ring.


Toch is het helemaal niet gek dat dit gebeurt, als je nadenkt over het rigide karakter van een dieet.

  • Diëten schrijven veelal (strenge) voedingsregels voor en leggen daarmee vooral de focus op dat wat niet mag;

  • Diëten hanteren over het algemeen een te groot energietekort;

  • Diëten leggen de focus vooral op snel fysiek resultaat en hebben daarmee weinig oog voor het gezondheidsaspect;

  • Diëten komen vrijwel standaard in een 'one-size-fits-all' formaat en houden op geen enkele manier rekening met zaken als jouw specifieke lichaamstype, behoeften, huidige leefstijl en -ritme;

  • Diëten hebben weinig tot geen aandacht voor zaken als mindset, achterliggende redenen van jouw (eet)gedrag en de verandering hiervan.


Maar wat dan wel?

Het volgen van dieet is dus een no go. Een logische vervolgvraag is daarmee: maar wat dan wel? Helaas is ook hier geen kant-en-klaar antwoord op, omdat de sleutel tot succes voor iedereen net even anders in het slot steekt. Natuurlijk zijn er wel een aantal basisadviezen die hierbij gegeven kunnen worden:


  • Start met het onderzoeken van je huidige eetgewoonten en -patronen. Welke valkuilen ken je van jezelf? Waar komen ze vandaan? Welke alternatieven heb je? Kom hier achter door bijvoorbeeld eens een eetdagboek bij te houden of ga samen met een voedingscoach op onderzoek uit.

  • Ga aan de slag met de basisprincipes voor een gezond voedingspatroon. Doe dit in kleine, haalbare stappen en stel realistische doelen voor jezelf. Begin bijvoorbeeld met het dagelijks eten van voldoende groenten en fruit. Wanneer je merkt dat je dit onder de knie hebt, kan je er een tweede principe aan toevoegen.

  • Focus je ten alle tijden op je gezondheid en stel dit boven snel resultaat willen halen. Liever 5 kilo in een half jaar op een gezonde manier, dan 5 kilo in 2 maanden me een 'uitgeput' lichaam als resultaat.

  • Creëer een levensstijl die je op de lange termijn kan volhouden in plaats van tijdelijke veranderingen om resultaat te behalen.


Dit klinkt natuurlijk simpel, maar ook ik weet (uit eigen ervaring) dat dat het niet is. Verandering kost tijd, gaat met ups en downs en is keihard werken, maar het resultaat zal het zeker waard zijn!


© Go For Health | 2020