• Nikki

Deze voordelen zal je ervaren wanneer je begint met sporten

Beginnen met sporten kan soms best een drempel zijn, helemaal wanneer je vooral oog hebt voor de 'nadelen' die sporten met zich mee kan brengen. Gelukkig heeft sporten ook een hele hoop voordelen. En geloof me, die wegen echt wel op tegen het vroege opstaan, het vele zweten en de spierpijn achteraf.


#1. Sporten zorgt voor een goede gezondheid

Sporten is gezond, dat weten we allemaal. Door regelmatig te sporten werk je aan meer kracht en een betere conditie, waardoor je je sterk en fit zal voelen. Sporten draagt daarmee bij aan het behouden van een soepel lichaam en gezonde organen, zoals je hart en longen.


#2. Sporten verhoogt je stofwisseling

Wanneer je regelmatig sport, verbrand je meer calorieën. Allereerst tijdens het sportmoment zelf, waarop je in beweging bent en een verhoogde hartslag hebt. Maar wist je ook dat spierweefsel meer energie verbruikt dan vetweefsel? (Kracht)sporten draagt bij aan de ontwikkeling van spiermassa, die vervolgens in zowel beweging als in rust meer calorieën verbrand. Hierdoor verhoogt je stofwisseling dus, wat ook direct kan bijdragen aan het behalen en behouden van een gezond gewicht.


#3. Sporten geeft energie

Hoewel het misschien in eerste instantie meer voelt alsof sporten energie kost, is het bewezen dat sporten en bewegen ook nieuwe energie oplevert. Dit zal je misschien niet direct na je training, wanneer je nog even zit na te zweten, merken. Maar wedden dat jij de rest van de dag, en zelfs de dagen erna, vol energie tegemoet gaat?


Het ervaren van meer energie heeft daarnaast ook te maken met het feit dat sporten zorgt voor een betere nachtrust. Naast dat je namelijk lekker fysiek bezig bent geweest, draagt ook die verbeterde conditie bij aan je slaapkwaliteit.


#4. Sporten draagt positief bij aan je voedingspatroon

Zoals ik net al schreef zal je door sporten meer calorieën verbranden, waardoor je waarschijnlijk meer trek hebt. Toch is de kans klein dat je jouw dag, na zo'n knaltraining, laat 'verpesten' door een bezoekje aan de snackbar. Een psychologisch effect van het sporten maakt dat je eerder gezonde keuzes zal maken op het gebied van voeding. En dat is maar goed ook, want je lichaam heeft behoefte aan voldoende eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten na al dat harde werken.


#5. Sporten vermindert stress

Je hebt het vast wel eens iemand horen zeggen: 'sporten om het hoofd leeg te maken'. Naast inspanning levert sporten namelijk ook een vorm van ontspanning. Het is zelfs zo dat sporten een effect op de hersenen, namelijk het activeren van de Hippocampus, welke de productie van ons stresshormoon (cortisol) kan remmen (bron). Hoewel je dus in alle hectiek soms het gevoel hebt geen tijd te hebben om te sporten, kan sporten op dat moment wél zijn wat je nodig hebt.


#6. Sporten maakt gelukkig

Naast dat sporten invloed heeft op ons stresshormoon, is uit verschillende onderzoeken ook het effect op ons gelukshormoon (endorfine) gebleken. Al na een half uur matig intensief tot intensief bewegen komt er meer endorfine vrij in je lichaam. Letterlijk wegrennen van je moody clouds is dus helemaal niet zo'n gek idee.


#7. Sporten verbetert het geheugen

Dat vitale hart waar ik het eerder over had, pompt zuurstof door het hele lichaam. Ook onze hersenen profiteren hiervan, want door een hoger zuurstofgehalte kunnen hersenfuncties optimaal verlopen. Door de vorming van nieuwe hersencellen verbetert onder andere onze concentratie, ons geheugen en ons leervermogen.


Daarnaast zouden met name dynamische oefeningen zorgen voor een verhoging van de chemische stof BDNF (Brain-Derived Neurothropic Factor), blijkt uit dit onderzoek. Die stof creëert nieuwe verbindingen in de hersenen, waardoor leren makkelijker gaat en we creatiever kunnen denken.


Ben je overtuigd en wil je graag beginnen met sporten? Doe dit dan vooral rustig aan. Een (te) fanatieke start met hoge verwachtingen verhoogt niet alleen het risico op blessures, maar ook het risico op teleurstellingen. Begin daarom liever geleidelijk en laagdrempelig en bouw vanuit daar op. (Meer) succes en plezier gegarandeerd!


© Go For Health | 2020