© Go For Health | 2020

  • Nikki

De vier bouwstenen voor een gezonde leefstijl

Het is een feit dat we vrijwel allemaal gezond willen leven. De manier waarop we invulling geven aan die gezonde leefstijl, is dan weer iets geheel persoonlijks. Toch zijn het steeds opnieuw dezelfde bouwstenen die ten grondslag aan een gezonde leefstijl liggen.


Gezond?

Voor we verder ingaan op die principes, is het goed om stil te staan bij de definitie van 'gezond'. Een eerste zoekactie op Google laat voornamelijk definities zien waarbij 'het afwezig zijn van ziektes' de hoofdlijn vormt. Een beschrijving die wat kort door de bocht is als je het mij vraagt. Het zou namelijk betekenen dat je automatisch gezond bent wanneer je niet ziek bent.


Gezondheid gaat verder dan ziektes. Het gaat ook om een gevoel en een mentale toestand. Wat mij betreft raakt daarmee de definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meer de kern. Het is dan ook deze definitie waar ik naar terug wil verwijzen, wanneer ik het over 'gezond' heb.

“Gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijke gebreken.”

Voeding

Dat voeding de eerste bouwsteen voor een gezonde leefstijl vormt, zal je waarschijnlijk niet verassen. Door middel van voeding voorzien we ons lichaam van belangrijke voedingsstoffen, de zogeheten macro- en micronutriënten. Ons lichaam heeft deze nodig om te ontwikkelen, functioneren en onderhouden. Door het hanteren van een voedingspatroon dat voornamelijk bestaat uit natuurlijk, onbewerkt en gevarieerd voedsel helpen we ons lichaam het beste op weg.


Ondertussen heeft wetenschap uitgewezen dat de invloed van voeding verder gaat dan enkel lichamelijk welzijn. Gebleken is dat een groot aantal voedingsstoffen een positief effect hebben op de aanmaak van verschillende hormonen in ons lichaam. Veel van deze hormonen hebben een werking op ons psychisch welbevinden en dragen bijvoorbeeld bij aan ons geluksgevoel, zoals serotonine.


Beweging

Een tweede bouwsteen voor een gezonde leefstijl is voldoende beweging. Gekeken naar de beweegnorm in Nederland, welke gesteld is door de Hartstichting, zou een volwassen persoon minimaal 2,5 uur per week matig intensief moeten bewegen. Zij noemen als grootste voordeel van bewegen de risicovermindering op hart- en vaatziekten (bron). Verder helpt voldoende bewegen bij gewichtscontrole en -verlies, vermindert het eventuele stress en spanning en draagt het bij aan een betere nachtrust.


Voldoende beweging staat daarbij niet per definitie gelijk aan sporten. Activiteiten als fietsen, wandelen en de hond uitlaten vallen onder het 'matig intensief bewegen', aldus de Hartstichting (bron). Sport je wel graag, dan is het uiteraard aan te raden te kiezen voor sportactiviteiten die bij je passen. Op deze manier voelt sporten namelijk niet als verplichting, maar als plezier.


Rust

Een derde bouwsteen in de lijst is rust. Rust is een breed begrip welke op meerdere manieren opgevat kan worden. Zo kan rust allereerst vertaald worden naar ontspanning. In een maatschappij waarin we gevoelsmatig veel moeten is ontspanning onmisbaar. Moeten voldoen aan te veel verwachtingen kan namelijk leiden tot stress en, hoewel een bepaalde mate van stress gezond is, kan te veel stress leiden tot negatieve processen in de hersenen. Het is om deze reden belangrijk voldoende momenten van ontspanning in te bouwen. Wat precies ontspanning brengt verschilt per persoon. Het advies is minimaal 30 minuten per dag een moment van (bewuste) ontspanning. Naast ontspanning valt ook slaap onder de noemer rust. Uit onderzoek is gebleken dat bijna drie kwart van de Nederlanders (!!) niet voldoet aan de aanbevolen 7,5 uur slaap per nacht (bron). Op korte termijn kan dit leiden tot dipjes, verminderd concentratievermogen en problemen in het geheugen. Het gevolg van chronisch slaaptekort is nog drastischer, waarbij gedacht kan worden aan (ernstige) gezondheidsklachten en psychische problemen.


Tot slot is rust een belangrijk begrip binnen de wereld van de krachtsporters. Hierbij wordt enerzijds gedoeld op het aantal seconden of minuten tussen iedere set herhalingen van een bepaalde oefening. Anderzijds verwijst de term rust bij krachtsporters naar voldoende herstelrust na iedere training.

Mindset

Een laatste bouwsteen, waar ik in dit artikel dieper op in ga, is onze mindset. Hoewel we allemaal weten dat positieve gedachten leiden tot een (meer) positief leven, wordt de daadwerkelijke kracht van onze mindset vaak nog onderschat. Het is juist daarom dat ook dit begrip thuis hoort in de lijst met bouwstenen voor een gezonde leefstijl.


De invloed die bovengenoemde factoren op elkaar hebben, blijkt groter te zijn dan we vaak door hebben. Toch is het niet meer dan logisch wanneer je er goed over nadenkt. We zijn tenslotte de hele dag actief en in beweging, iets waar we energie voor nodig hebben. Deze energie halen we uit voeding en de verschillende vormen van rust. Een (positieve) mindset vormt hierbij de kers op de ijstaart, die met zijn grote invloed op alle aspecten het plaatje compleet maakt.