• Nikki

Q&A: Eten tijdens mijn zwangerschap

Als je me volgt op Instagram weet je het waarschijnlijk al: ik ben zwanger! Ondertussen tel ik 27 weken en ik kan alleen maar zeggen: wat een rollercoaster. Ik ben mezelf niet helemaal op veel vlakken, maar zéker op het gebied van voeding niet. Daar kreeg ik dan ook veel vragen over via de vragenbox op Instagram, want: hoe pakt een healthfreak zoals ik dat precies aan?


"Heb je je voedingspatroon veranderd sinds je weet dat je zwanger bent?"

Ja en nee. Natuurlijk wil je als zwangere zo gezond mogelijk eten, ook ik. Maar de eerste periode, tot ongeveer 18 weken, ben ik enorm misselijk geweest. Hoe erg ik er ook van baalde, heb ik toen vooral geleefd op crackers, brood, wat yoghurt en vla en nog wat producten die ik redelijk binnen hield. Mijn liefde voor groenten en fruit verdween als sneeuw voor de zon en ook van koffie kreeg ik de rillingen. Ik merkte dat mijn eetlust na die 18 weken in kleine stapjes terug kwam. Steeds meer dingen kon ik opeens weer verdragen en mijn lichaam kreeg sterke behoefte aan een nieuwe energievoorraad. Dat resulteerde in een paar weken ongeremd toegeven aan de constante trek, helaas vooral trek in de minder voedzame producten. Omdat ik al lang blij was dat ik weer energie binnen kreeg, heb ik het maar even (met wat moeite) geaccepteerd. Ondertussen is mijn voedingspatroon gelukkig weer redelijk genormaliseerd. Ik let er vooral op dat ik voedzaam eet en voldoende vitaminen, mineralen, vezels, eiwitten en onverzadigde vetten binnen krijg. Maar er is ook zeker ruimte om te genieten van wat lekkers ;-).


"Nu mag je eten voor twee, toch?"

Haha, dit is denk ik wel de meest gestelde vraag die ik heb gekregen! Het antwoord is (helaas): nee. Het is een fabel dat je als zwangere moet eten voor twee. Een zwanger lichaam en een ongeboren baby verbruiken echt niet dubbel zo veel energie. Dat eten voor twee zou dus vooral extra zwangerschapskilo's opleveren, die ik een beetje probeer te vermijden. Ik merk wel dat ik op sommige dagen meer trek heb. Daarin probeer ik gewoon zo goed mogelijk naar mijn lichaam te luisteren, dus dagen dat ik meer eet dan dat ik voor mijn zwangerschap deed heb ik zeker wel. Ik kreeg ook de vraag of ik nu calorieën tel, maar dat doe ik dus niet.


"Zijn er veel dingen die je nu moet laten staan?"

Op zich valt dat me echt alles mee! Ik denk dat ik het 'geluk' heb dat ik veel van de producten die ik nu niet mag hebben sowieso al niet at. Zo houd ik bijvoorbeeld niet van vlees en (de meeste soorten) vis en kan ik de kazen met rauwe melk ook makkelijk afslaan. Ik had wel verwacht dat het minderen van mijn cafeïne-inname uit koffie mogelijk even wennen zou zijn, maar daar hebben mijn hormonen een stokje voor gestoken.


Als ik kijk naar wat ik nu echt mis, zijn het denk ik vooral de zachtgekookte, gepocheerde en sunny-side-up-gebakken eieren. Ik ben dol op zo'n runny egg. Mag jij drie keer raden welk ontbijtje ik alvast besteld heb voor op mijn kraambed?


"En? Al last van zwangerschapscravings?"

Ik heb mezelf nog niet betrapt op échte cravings, als in: iets waar ik constant sterk naar verlang. Behalve chocola, maar dat was voor mijn zwangerschap al zo, dus telt dat dan nog? Wat ik wel merk is dat ik soms plotseling ontzettend veel trek krijg in iets heel specifieks. Het zijn soms ook echt dingen die ik al in geen jaren gegeten heb. Zo kon ik een tijdje geleden die Prince Mini-stars, die ik als kind wel eens mee naar school kreeg, maar niet uit mijn hoofd zetten. Het grappige is wel dat zodra ik eraan toe heb gegeven, de trek erin ook weer verdwijnt. Ik geef er daarom dus wel gewoon aan toe, maar met mate.


Verder kwam er vooral veel vraag naar een eetdagboek binnen. In een volgende blog zal ik je daarom laten zien wat ik zoal eet op een dag!


© Go For Health | 2020