• Nikki

Help! Ik heb te veel gegeten..

Een uit de hand gelopen 'All-you-can-eat'-diner, een vakantiedag die anders loopt dan gepland of een feestdag waarop al het lekkers maar moeilijk te weerstaan is.. Iedereen eet wel eens wat meer dan hij of zij zou willen. (Sh)it happens! Gelukkig is het geen reden om direct al je gezonde gewoontes gedag te zeggen. Deze tips helpen je er namelijk zo weer bovenop.


Maak je vooral niet te druk

Dat is natuurlijk makkelijk gezegd wanneer je gevoelsmatig 3 kilo bent aangekomen na een flinke uitschieter. Gelukkig is dat niet het geval. Om één kilo in lichaamsvet aan te komen heb je namelijk 7000 calorieën bovenop je onderhoudsbehoefte nodig. Geloof me, dat is veel! (Kijk voor de grap maar eens een '10k calorieën-challenge' op Youtube).


Net als dat één goede dag niet het verschil maakt, zal één mindere dag dit dus ook niet doen. Veel belangrijker is het totaalplaatje van al jouw dagen bij elkaar. Het echte gevaar van een uitschieter schuilt in de dagen erna. Het is namelijk heel verleidelijk om na een misstap direct afscheid te nemen van je gezonde voedingspatroon. De bekende "f*ck it, ik heb het nu toch al verpest"-gedachte. Maar ga je je daar écht beter van voelen? I guess not.


#1. Ga niet (extreem) compenseren

Tegenover die "f*ck it"-mindset, staat het (extreme) compensatiegedrag. "Ik heb zo veel gegeten, dus ik sla mijn volgende maaltijd maar over." Niet doen! Die hele chocoladereep bevat namelijk niet de macronutriënten, vezels en vitaminen die je nodig hebt. Daarnaast kan een maaltijd overslaan er ook juist voor zorgen dat je later op de dag weer meer trek krijgt. Al kan je dat je met een overvolle buik misschien moeilijk voorstellen.. Eet daarom toch liever wel gewoon die maaltijd, maar maak hierin bewuste keuzes. Geef de hoofdrol aan groenten en fruit, maak gebruik van magere eiwitbronnen en voeg een kleine hoeveelheid langzame koolhydraten en onverzadigde vetten toe.


#2. Blijf weg bij de weegschaal

Hoewel het dus onmogelijk is om 3 kilo te zijn aangekomen na een uitschieter, kan de weegschaal een andere indruk wekken. Een moment van zondigen gaat vaak samen met een hogere inname zout en suikers, wat kan zorgen voor flinke fluctuaties in je gewicht. Soms tot wel 2 kilo. Gelukkig is dit grotendeels vocht wat je in de dagen erna weer zal verliezen wanneer je je normale voedingspatroon hervat. Wacht daarom het liefst 2-3 dagen met wegen, om die mentale 'klap' te voorkomen.


#3. Ga bewegen!

Daarmee bedoel ik niet 'sport je uit de naad om het overschot aan calorieën te compenseren', maar in beweging komen kan je lichaam op dit moment wel helpen. Zo stimuleert bewegen je spijsvertering en kan een work-out er al voor zorgen da je hersenen endorfine aanmaken. Dit laatste zorgt voor een gelukkig(er) gevoel. Een flinke wandeling, fietstocht of ronde op de skeelers voldoen ook.


Lees ook: "Deze voordelen zal je ervaren wanneer je begint met sporten"

#4. Drink water

Met een overvolle buik zal je misschien niet aan drinken willen denken, toch is water je beste vriend na een binge. Zo heeft water een reinigend effect op je lichaam en ondersteunt het je spijsvertering. Dat helpt dan weer bij een goede toiletgang en, nou ja, de rest kan je zelf wel invullen.. :-)


Uiteindelijk gaat het allemaal om balans en zal de weg ernaartoe niet altijd een rechte lijn zijn, ook ik weet dat. Wil je graag werken aan een betere balans en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Klik dan op de onderstaande banner om met mij in contact te komen.


© Go For Health | 2020