• Nikki

Een fijne ochtendroutine met deze 10 tips

Een fijne (en vaste) routine in de ochtend geeft een prettig begin van je dag. En je weet wat ze zeggen: een goed begin is het halve werk. Op Instagram deelde ik al wat meer algemene tips om je dagen in deze toch wel vreemde tijd prettig door te komen. Je zal merken dat deze tips vallen of staan met een ochtendroutine.


"Een goed begin is het halve werk"

Hoewel een ochtendroutine er voor iedereen anders uit kan zien, hebben we hetzelfde gemeen: een ochtendroutine geeft ons houvast en kan de rest van onze dag bepalen. Zelf merk ik dat ik enorm baat heb bij rustig opstarten, waardoor ik mijn dag fijn en relaxed doorkom. Tuurlijk kan je je dag ook rustig opstarten zonder een vaste routine, maar wat we vaak vergeten is dat de mens nou eenmaal goed gaat op gewoontegedrag.


Het creëren van een (vaste) ochtendroutine is een proces. Je kan niet vandaag besluiten om morgenochtend alles anders te doen en verwachten dat dat ook iets is wat op de lange termijn lukt. Wat je wel kan doen, is stapsgewijs werken naar een routine die jou fijn lijkt en bij jou past. De volgende tips kunnen je daarin een helpende hand bieden.


#1. Werken aan je doelen

Vrijwel iedereen heeft doelen, ongeacht op welk gebied. Voor de een zal dit mogelijk te maken hebben met sport, terwijl de ander gefocust is op een uitkomst op werkgebied. Wát je doel is, maakt niet uit. Wat wel uitmaakt, is dat je je ochtendroutine aanpast op dit doel. Niks geeft meer motivatie in de ochtend dan uit je bed springen om aan jouw doel te werken!


#2. Op tijd opstaan

Over dat uit bed springen gesproken.. zorg dat je dit op tijd doet. Na een goede nachtrust zit je vaak nog vol energie en creativiteit die je goed kan gebruiken om doelgericht aan het werk te gaan. En helemaal wanneer je bij de écht vroege vogels hoort kun je die eerste uurtjes ongestoord aan de slag. Het zal je energie voor de rest van de dag geven.


Nog een extra tip die je hierbij kan helpen: do not snooze! Snoozen zorgt ervoor dat je minder goed functioneert en maakt je uiteindelijk vooral moeier, vertelt dit artikel van Quest.


#3. No-phone-zone

Hoe vaak betrap jij jezelf 's ochtends in bed, minstens een half uur gedachteloos scrollend door de tijdlijn van je favoriete social media kanalen? Juist. Dat halve uur had je dus ook kunnen gebruiken om je dag een échte kickstart te geven. Probeer daarom eens om zonder telefoon op te staan, of spreek met jezelf af voor welke zaken je telefoon echt nodig is 's ochtends en beperk het gebruik tot daar.


#4. Begin met een glas water

Verschillende boeken en media raden aan om je dag te beginnen met een groot glas water. Maar waarom? Het antwoord is simpel: over de dag, maar zeker ook 's nachts, verlies je ontzettend veel vocht. Als je je dan bedenkt dat je lichaam voor 70% uit vocht bestaat, is de noodzaak al snel beschreven. Daarnaast geeft dat eerste glas water direct een prettige boost aan je spijsvertering en stofwisseling, zodat ook die processen klaargestoomd worden voor een nieuwe dag.


#5. En een goed ontbijt

Ik ben een echte ontbijter en kan dan ook niet zonder. Het ontbijt geeft mij de energie die ik nodig heb om aan mijn dag te beginnen. Zelf kies ik hierbij vaak voor magere kwark of yoghurt met fruit en granola, een bakje havermout of crackers met licht, eiwitrijk beleg. Heerlijk!


#6. Voeg wat positiviteit toe

Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach! Van een goede portie positiviteit is nog nooit iemand slechter geworden. Die positiviteit kan je op verschillende manieren toevoegen, bijvoorbeeld door de dag te beginnen met het opschrijven van 3 dingen waar jij dankbaar voor bent. Of begin je dag met het uitspreken van jouw positieve affirmaties. Je leest er alles over in deze blog.


#7. Mediteer

Het klinkt misschien wat zweverig, maar het is zeker het proberen waard. Door te mediteren neem je echt even een momentje om naar binnen te keren, je hoofd leeg te maken en enkel stil te staan bij jezelf. Weet je niet goed waar of hoe je moet beginnen? Gebruik dan een app zoals Headspace of Stop, Breathe & Think (#nospon). Die dagelijkse 5 tot 10 minuten kan je er vast wel voor vinden, toch?


#8. Ga sporten

Misschien heb je er een hekel aan, misschien vind je het helemaal het einde: sporten in de ochtend. Zelf merk ik dat ik het ontzettend fijn vind om al gesport te hebben voor ik aan mijn verdere (werk)dag begin. Ik krijg er in ieder geval een enorm YES!-gevoel van en merk dat het me vaak later op de dag juist meer energie oplevert. Is sporten niet echt je ding? Een ochtendwandeling in de frisse buitenlucht kan ook al voldoen.


Lees ook: "Deze voordelen zal je ervaren wanneer je begint met sporten".


#9. Lees een boek

Nog zo'n tip in deze categorie is het lezen van een boek. Ik zou daarbij persoonlijk niet aanraden om aan die ene spannende thriller te beginnen, want voor je het weet ben je er niet meer van los te krijgen. Boeken die in de ochtend een prettige boost kunnen geven, zijn motiverende boeken die passen bij je interesses of doel. Denk bijvoorbeeld aan zelfhulpboeken voor een gezonde leefstijl of boeken over productiviteit en ondernemerschap. Ze leveren je vaak een dagelijkse dosis motivatie, voor het geval je die nog niet gevonden hebt.


#10. Maak een planning

Wanneer je vaste werktijden hebt, is een planning vaak al (grotendeels) voor je gemaakt. Maar wanneer je dag flexibel kan inrichten, is het fijn om antwoord te geven op de vraag "wat wil ik doen of bereiken vandaag?". Zelf kies ik er vaak voor om de avond van tevoren al een planning te maken, zodat ik 's ochtends bij het afgaan van de wekker al weet wat die dag me gaat brengen (extra motivator!). In een volgende blog vertel ik je meer over hoe ik het plannen aanpak!


Ik weet niet hoe het ondertussen voor jou zit, maar ik ben klaar voor weer een nieuwe dag! Hoe begin jij je dag goed? En aan welke dingen in je ochtendroutine zou je graag nog willen werken?


© Go For Health | 2020