• Nikki

Eetdagboek #1: Zwanger!

Zoals ik in de Q&A over eten tijdens mijn zwangerschap al aangaf, heb ik best veel vraag gekregen naar hoe en wat ik nu zoal eet. In de afgelopen week hield ik daarom een aantal dagen een eetdagboekje bij. Ik koos daarbij voor dagen met veel variatie: een dagje vrij, een dag vol thuiswerkafspraken en een dag op locatie.


Voordat je verder leest..

.. wil ik toch graag even beginnen met een paar sidenotes. Zo deel ik bijvoorbeeld geen calorieën en hoeveelheden. Allereerst omdat ik zelf momenteel geen calorieën tel en mijn eten niet afweeg. Ik eet volledig op gevoel en vertrouw op de signalen van mijn (zwangere) lichaam. Maar ook omdat het niet de bedoeling is dat je dit eetdagboek klakkeloos overneemt. Ieder lichaam heeft een eigen behoefte: wat voor mij werkt, hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn.


Daarnaast drink ik iedere dag minimaal 2 liter water, thee en/of spa rood. Ik heb besloten jullie niet met ieder glas te vervelen en deel alleen de momenten waarop ik eventueel iets anders dan dit drink.


Verder slik ik dagelijks zwangerschapsvitamines (inclusief Omega-3). Ik ben niet per definitie voorstander van supplement-gebruik, helemaal niet wanneer je een voedzaam en gevarieerd eetpatroon hebt. Toch merk ik dat ik, nu ik zwanger ben en mijn ongeboren kindje meesnoept van de voedingsstoffen die ik binnenkrijg, het een prettige aanvulling vind (en dus geen vervanging!).


Goed, genoeg gepraat.. Tijd voor mijn eetdagboek!


Dag 1: Woensdag

Ontbijt: Een vrije dag! Voor mij betekent dat vaak 'uitslapen' en een iets uitgebreider ontbijt. Ik sta deze ochtend rond 9 uur op en maak als ontbijt mijn favoriete pannenkoekjes (zie voor het recept de 'Fluffy American Pancakes' op mijn Instagram). Ik maak ze dit keer van havermeel, prak een overrijpe banaan die ik in de fruitmand vind door het beslag en top ze af met blauwe bessen en agavesiroop. Yummie!



Tussendoor: ik zit de hele ochtend goed vol van de pannenkoekjes en drink enkel een iced Macchiato, die ik maak met de melk van Alpro.

Lunch: omdat ik 's middags de deur uit moet, kies ik voor een simpele lunch. Het worden twee boterhammen van roggemeel met hummus en kaas. Daarna eet ik het kapje van het brood nog met appelstroop.

Tussendoor: weer thuis aangekomen heb ik aardig trek gekregen. Ik ga voor een bakje magere kwark met de lekkerste verse aardbeien (namelijk die van de markt) en een handje ongebrande en ongezouten notenmix.

Diner: ik ben echt dol op pasta, dus van die flinke pan vlinderpasta met rijkgevulde tomatensaus en kipgehaktballetjes die ik 's avonds op tafel tover word ik helemaal blij. Bijna jammer dat ik hem met de rest van het tafelgezelschap moet delen, haha! Over mijn portie doe ik nog wat geraspte kaas.



Avondsnack: 's avonds duik ik nog even achter de laptop. Ik snack, bij mijn kop thee, een stroopkoek en twee blokjes 85% pure chocolade van 'Hands off my chocolate'.



Dag 2: Donderdag

Ontbijt: ik werk een dag huis en mijn agenda staat aardig vol gepland. Een stevig ontbijt kan ik daarom wel gebruiken. Ik maak mijn standaard havermout door havervlokken, chiazaad, ongezoete amandelmelk, rozijnen en kaneel in een pannetje te verwarmen. Als toppings ga ik voor banaan en pindakaas.



Tussendoor: verdeeld over de rest van de ochtend drink ik een shake gemaakt van rood fruit, yoghurt en lijnzaad.

Lunch: er is, tussen al mijn Skype- en belafspraken door maar weinig tijd om te lunchen. Gelukkig had ik dit vanmorgen al voorzien en prepte ik een salade met quinoa, broccoli, linzen, tomaat, avocado en een gekookt ei die ik at met een snelle soja-dressing.



Tussendoor: ik ben lang verzadigd van de lunch, maar omdat we vanavond later dineren dan normaal besluit ik toch iets kleins te eten tussendoor. Het wordt een portiezakje nootjes, de Chocolate Nut Mix om precies te zijn, van Bites We Love.

Diner: vanavond staat er 'build-your-own-wrap' op het menu. Ik eet een volkorenwrap en beleg deze met hüttekäse, zoete aardappel, zwarte bonen, tomatensalsa en sla. Als toetje eet ik nog wat Griekse yoghurt met bramenjam.



Dag 3: Vrijdag

Ontbijt: het is vroeg vandaag, want ik heb een dagdienst op locatie. Ik drink bij binnenkomst een cappuccino. Een uurtje later ontbijt ik met een kom magere kwark met aardbeien, blauwe bessen en mijn zelfgemaakte bananenbrood-granola. Ook hiervan heb ik het recept op mijn Instagram gedeeld.

Tussendoor: tussen het werken door eet ik twee rijstwafels met een gekookt ei. Verder prik ik ook nog wat stukjes kiwi, meloen en druif uit de fruitsalade van mijn collega mee.

Lunch: voor een dagdienst prep ik mijn lunch meestal de avond van tevoren al. Dit keer is dat een overgebleven volkorenwrap die ik heb belegd met hüttekäse, avocado, gerookte kip, sla en komkommer.

Tussendoor: het is aardig warm vandaag, dus bij thuiskomst plof ik op de bank met een koud glas suikervrije siroop. Ik eet hierbij een plak bananenbrood van Sunt.

Avondeten: 's avonds experimenteer ik met een nieuw quiche-recept, wat verrassend goed uitpakt! Het is een Italiaanse variant met spinazie, zongedroogde tomaatjes en vegetarische spekjes. Ik denk dat je ondertussen wel kan raden waar je het recept kan vinden ;-).. Bij de quiche eet ik een simpele groene salade.


Dit was mijn eetdagboekje, hopelijk kan je er je inspiratie uit opdoen! Heb je nog specifieke vragen of ben je benieuwd naar een bepaald recept? Stuur me een gerust (privé)berichtje op Instagram of mail naar info@goforhealth.nl


© Go For Health | 2020