© Go For Health | 2020

  • Nikki

6 Tips voor meer (dagelijkse) positiviteit

In mijn vorige blog schreef ik al over de kracht van een (positieve) mindset. Maar wist je ook dat je je gedachten zelf positief kan beïnvloeden? Oh yes, positief denken en leven kan je leren! Tenminste.. als je denkt vanuit een growth mindset (*knipoog*).


Zelf ben ik veel bezig met een positieve mindset. Dat betekent natuurlijk niet dat ik nooit een dipje ervaar of dat het me altijd lukt om op de juiste manier met tegenslagen om te gaan. Waar ik wel altijd voor zorg, is dat het de positiviteit is die uiteindelijk wint. Vandaag deel ik mijn tips met je.


#1. Zorg voor een positieve omgeving

Het hebben van positieve mensen om je heen zorgt er automatisch voor dat jij ook positiever in het leven staat. Niks is vervelender dan die ene vriend of vriendin die altijd klaagt, want voor je het weet zit je zelf ook in de klaagmodus. Omring jezelf daarom met positief gestemde mensen en mensen die je energie geven. Weet jij wie dit voor jou zijn?


#2. Herformuleer je negatieve gedachtes

Denk jij wel eens "het gaat me toch niet lukken" of "ik ben vast niet goed genoeg"? Stop daarmee! Niks werkt zo destructief en demotiverend als dit soort negatieve gedachtes. Ga in plaats daarvan liever op zoek naar een positieve manier om de situatie te bekijken. Misschien lukt iets je nu nog niet, maar uiteindelijk baart oefening kunst. Jij bent namelijk net zo veel waard en tot net zo veel in staat als ieder ander persoon, je moet er alleen zelf in geloven!


#3. Maak gebruik van positieve affirmaties

Een positieve affirmatie is eigenlijk niet meer dan een positieve gedachte die je dagelijks regelmatig herhaalt. 'S ochtends voor de spiegel bijvoorbeeld, of 's avonds terwijl je je tanden poetst. Door dit te doen, train je je hersenen deze positieve gedachten te versterken, net zo lang tot het een nieuwe overtuiging is geworden. En dat waar je van overtuigd bent, komt uit!


Bij het maken van positieve affirmaties is het wel belangrijk dat het iets is wat bij je past en wat je ook echt voelt. Een voorbeeld hiervan is "ik ben goed zoals ik ben en kan bereiken wat ik wil".


#4. Wees dankbaar

Neem iedere dag de tijd om dankbaar te zijn. Dankbaar voor wie je bent, voor wat je hebt en voor het leven wat je leidt. Je zal merken dat iedere dag mooie dingen heeft, zolang je er maar open voor staat. Die dankbaarheid kan hem soms zitten in de meest kleine dingen, bijvoorbeeld de zon die schijnt. Schrijf iedere dag een aantal dankbaarheden op, zodat je ze later nog eens terug kan lezen.


#5. Haal een les uit de fouten die je maakt

Fouten maken we allemaal, dat is een feit. De kunst zit hem daarbij in de manier waarop je omgaat met je fouten. Baal je van elke fout die je maakt en ga je bij de pakken neerzitten? Of zie je de fout die je maakt als een leerpunt, waardoor je in het vervolg andere keuzes kan maken? Door je gemaakte fouten op de laatste manier te benaderen, zal je merken dat zelfs fouten een positief iets zijn.


#6. Focus je op de positieve dingen in iedere situatie

Het is vaak makkelijker om je te focussen op de dingen die fout gaan in een situatie. Maar iedere situatie heeft twee kanten. Bijvoorbeeld het eten dat aanbrand, terwijl je jezelf daardoor ongegeneerd kan trakteren op een maaltijd van je favoriete Thaise restaurant. Of die fietsband die lek gaat, terwijl je daardoor nóg langer kan genieten van de avondzon tijdens je wandeling naar huis. Je zal merken dat het focussen op de goede dingen in situaties als deze écht helpen.


Het blijft een feit dat niet alles in het leven vlekkeloos verloopt, daarover heb je niet altijd de controle. Waar je wel controle over hebt, is de manier hoe jij omgaat met een bepaalde gebeurtenis of tegenslag. Jouw reactie zal bepalen hoe je de situatie ervaart, positief zijn is daarbij een keuze.